Content marketing

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategische manier om de markt te benaderen, waarbij de focus ligt content marketingop het creëren en delen van waardevolle en relevante informatie, met als doel de lezer te behouden en over te laten gaan tot een aankoop.

Content marketing: Een lange adem nodig

Bij content marketing is het van belang om informatie te delen met je potentiële klanten. Daarbij is het goed om te weten dat het succes niet van vandaag op morgen gerealiseerd is.

content-marketing-planTen eerste kost het tijd om content, in welke vorm dan ook, te creëren. Ten tweede moet je content promoten en kenbaar maken onder het publiek. Ten derde, met het hebben van goede content heb je niet de garantie dat er direct gekocht wordt. De kracht van content marketing zit hem in de herhaling!

Het voordeel van content marketing is dat het een positieve bijdrage heeft voor de langere termijn. Wanneer je website goede content bevat wordt dit ook als positief ervaren door zoekmachines, wat tot gevolg heeft een hogere ranking in de zoek resultaten.

online-marketing-diensten

Zoekwoorden analyse

42 Tips voor een goede webtekst

Zoekwoorden hulpprogramma’s

Zoekwoordenplanner Google

Content marketing: content marketing plan

Omdat content marketing een manier is, waarbij het van belang is een lange adem te hebben, is het verstandig om te werken met een plan. Zo verlies jij je uiteindelijke doel niet uit het oog en heb je een bepaalde houvast. Dat wil niet zeggen dat het plan heilig is, want tijdens het proces kun je natuurlijk bijsturen. Een aantal punten van het plan zijn;

– Waarom content marketing?

Je begint bij het schrijven van het plan met de vraag waarom jij content marketing nodig denkt te hebben. Wat is je beoogde doel met content marketing?

– In welke behoefte voorzie ik?

Omschrijf in welke behoefte jij voorziet als bedrijf. Wat heb jij een potentiële klant te bieden.

– Voor wie schrijf ik?

content-marketing-doelgroepOp basis van de behoefte waarin je iemand kan voorzien, kun je een profiel schets maken van potentiële klanten. Dit zullen mensen zijn die jou content als waardevol en relevant kunnen zien.

– Onderzoek

Je weet nu wat je te bieden hebt, aan wie. Daarbij is het dus van belang om op onderzoek uit te gaan, van wat er speelt bij deze potentiële klanten. Met welke vragen zitten ze omtrent hun behoefte, welke informatie kan helpen bij het maken van een beslissing, zijn er bepaalde evenementen die plaats vinden. Zo zijn er tal van mogelijkheden om content te creëren bij verschillende behoeften.

Bekijk dan de wegen die mensen online gebruiken om informatie te vinden. Het maken van een zoek woordenonderzoek geeft in ieder geval inzicht in het gebruik van een zoekmachine in relatie met het onderwerp waarover je informatie deelt.

Bepaal aan de hand van de antwoorden op bovenstaande vragen welke hulp middelen (blog, e-book, video, webinar etc.) je het beste kunt gebruiken.

– Creëer

Het is nu tijd om over te gaan tot het creëren van waardevolle en relevante content. Hierbij zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan ervoor kiezen om het zelf te doen, een werknemer binnen het bedrijf, een team van werknemers, het uitbesteden of een mix van de verschillende mogelijkheden.

Kies jij ervoor om het creëren plaats te laten vinden binnen het bedrijf dan kan het verzamelen gaan beginnen. Probeer zoveel mogelijk informatie over het onderwerp tot  je te krijgen. Daarbij is unieke informatie natuurlijk goud waard. Zo zorg jij er uiteindelijk voor dat jou content uniek en waardevol is voor een lezer!

– Deel, deel, deel

Jij hebt nu goede content, die jij maar wat graag deelt! Content vindt niet zijn eigen weg en het is daarom van belang dat jij bepaalt welke middelen jij inzet om het te delen. Zo kun jij gebruik maken van;

  • Facebooksocial-media
  • Twitter
  • Blog
  • Nieuwsbrief
  • Google AdWords
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone