E-mail marketing

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een directe manier van marketing, waarbij gebruik gemaakt wordt van e-mail. e-mail marketingElke e-mail die gestuurd wordt naar een potentiële klant en/of huidige klant kan gezien worden als e-mail marketing.

Wanneer er gesproken wordt over e-mail marketing dan wordt er vaak gedacht aan;

  • Het sturen van een boodschap om nieuwe klanten te werven.
  • Het sturen van een boodschap om bestaande klanten over te laten gaan tot een nieuwe aankoop.
  • Het verbeteren van de relatie tussen de onderneming en de klant.

online-marketing-diensten

E-mail marketing: Voordelen

Gebruik maken van e-mail heeft meerdere voordelen. Zelf vind ik onderstaande voordelen e-mail-marketing-voordelenhet meest van belang, maar dat wil niet zeggen dat er niet nog meerdere voordelen te noemen zijn. E-mail kan voor elke onderneming zijn eigen voordelen en doelen hebben.

  • Kosten: In vergelijking met drukwerk is het gebruik van e-mail vele malen goedkoper.
  • Analyse: Na het versturen van de e-mail beschik je over verschillende data zoals; geopende e-mails, uitschrijvingen, clicks, omzet.
  • Interactie: Met een e-mail kun je sneller en een betere interactie krijgen tussen de ontvanger. Hierbij kun je gebruik maken van bijvoorbeeld linkjes en video’s.

E-mail marketing: Nadelen

Zoals met zoveel marketing tools zijn er voor- en nadelen op te  noemen , zo ook voor het e-mail-marketing-nadelengebruik van e-mail marketing. Een aantal nadelen kunnen zijn;

  • Spam: Je wilt niet gezien worden als spam. Hierbij is het van belang om gebruik te maken van e-mailadressen die geldig verkregen zijn.
  • E-mail adressen: Zoals bovenstaand aangegeven kan je niet zomaar elk e-mailadres gebruiken. Het verkrijgen van e-mailadressen kan een uitdaging zijn.
  • E-mail software: Het opmaken, vullen en versturen van een e-mail met behulp van een software programma kan voor sommigen als lastig worden ervaren. Mailchimp is een software programma dat als heel prettig wordt ervaren.

E-mail marketing: Een strategie

Wanneer je hebt besloten om gebruik te maken van e-mail marketing is het verstandig om een strategie uit te werken. Zo geef je richting aan de manier waarop je e-mails verstuurd en heb je een bepaalde houvast. Hierbij wil ik niet zeggen dat je dit moet omarmen en nooit meer moet loslaten! Blijf altijd alert en probeer bij te sturen waar nodig.

Er zijn natuurlijke meerdere manieren om een strategie te bedenken maar in mijn ogen zijn de onderstaande punten van belang om een goede strategie te hebben.

E-mailadressen

e-mail-marketing-e-mail-adressenJe kunt nog zulke mooie e-mails klaar hebben staan met content, tips, video’s, aanbiedingen en bonussen, als je geen e-mailadressen hebt heb je geen campagne. Kortom de vraag: hoe ga ik aan e-mail adressen komen? Hierbij moet sowieso goed gekeken worden naar de regelgeving op het gebied van opt-ins. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een aanmeld functie op een website, maar hoe maak je die interessant voor de bezoeker.

Planning

Als je de beschikking hebt over een mooi aantal e-mailadressen, dan wil je deze ook voorzien van e-mails. Hierbij kan een planning heel erg nuttig zijn. Zo heb je duidelijk inzichtelijk wanneer je e-mails wilt versturen. Hierbij geldt ook dat deze planning een houvast is en geen harde eis! Neem in de planning op wanneer je iets wilt versturen en probeer ook al bepaalde onderwerpen op te nemen.

Nieuwsbrief

Je hebt e-mailadressen en je weet wanneer je deze adressen wilt e-mailen. Daarbij is de   nieuwsbrief van belang. Zorg voor een template die je gebruikt tijdens het versturen van de nieuwsbrief. Wanneer jij gebruik maakt van 1 bepaalde opmaak, zorgt dat uiteindelijk voor herkenning en een vertrouwd gevoel. Vervolgens is de inhoud van de nieuwsbrief van belang. Denk na over wat de ontvanger graag leest.

Evalueer

e-mail-marketing-evalutieBij het maken van de planning en de inhoud van de nieuwsbrieven ben jij ervan overtuigd dat je het helemaal goed aanpakt en jij er goed over na hebt gedacht. Dit wil niet zeggen dat dit in de praktijk altijd overeen komt met hoe de ontvanger het ontvangt. Wees daarom niet te trots en evalueer elk moment en stuur daar bij waar mogelijk.

Bovenstaand staat globaal uitgelegd welke punten volgens mij van belang zijn om te komen tot een goede e-mail marketing campagne.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone