Stappenplan voor een website

Je staat op het punt om een nieuwe website te maken (laten maken) of je bent toe aan een nieuwe website. In beide gevallen kan het geen kwaad om onderstaande stappen te doorlopen, om tot een goede website te komen met de daarbij horende vervolgstappen. Aan een website zonder bezoekers heb je uiteindelijk niet veel!

Wanneer het om een geheel nieuwe website gaat, dan kun je alle stappen doorlopen en kun je de keuze maken wat je wel en wat je niet doet. Wanneer je reeds een website hebt moet je allereerst eens gaan kijken, wat heb ik, wat denk ik nog nodig te hebben, wat ontbreekt er en wat is overbodig.

stappenplan-website-maken

Stap 1: Wat heb ik te bieden

Met je website wil je de bezoeker iets bieden. Het is daarom belangrijk om het volgende inzichtelijk te krijgen;

  • Wat heb ik te bieden op mijn website?
  • Wie zal mijn website bezoeken?
  • Welke behoefte heeft de bezoeker van mijn website?

Stap 2: Zoekwoordanalyse

In stap 1 krijg je een inzicht van wat je te bieden en aan wie. Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kun je beginnen met het maken van een zoekwoordanalyse. Hierbij kun je gebruik maken van verschillende tools (o.a. Google hulpprogramma), wat doet de concurrentie en bijvoorbeeld vak literatuur.

Voorbeeld: Dit voorbeeld is een simpel product kort uitgewerkt. Hierbij kun je natuurlijk zelf bepalen hoe ver je het uitdiept.

  • Wat heb ik te bieden op mijn website?   
    Schoenen
  • Wie zal mijn website bezoeken?                                       
    Mensen die schoenen willen kopen
  • Welke behoefte heeft de bezoeker van mijn website?
    Mensen die nieuwe schoenen nodig hebben, mensen die schoenen nodig hebben voor de winter, mensen die willen gaan hardlopen, mensen die willen gaan wandelen etc.

Aan de hand van deze vragen en antwoorden kun je tot onderstaande zoekwoorden komen;

Schoenen
Dames schoenen
heren schoenen
kinderschoenen
Sneakers
Sandalen
etc.

Dit zijn een aantal voorbeelden van zoekwoorden die uit een zoekwoordanalyse komen. Een complete zoekwoordenanalyse zal bestaan uit meer dan bovenstaande zoekwoorden.

Wanneer je al een website hebt, kan het maken van een zoekwoordanalyse nog steeds nuttig zijn. Zo kan het zijn dat je tot nieuwe inzichten komt. Nieuwe zoekwoorden, waarop mensen zoeken, waaraan je zelf misschien niet hebt gedacht.

Stap 3: Het creëren van content

Aan de hand van de zoekwoordenanalyse kun je bepalen voor welke zoekwoorden je content gaat maken. Je hebt verschillende mogelijkheden om content te creëren. Zo kun je teksten schrijven, blogs, productpagina’s, video’s, afbeeldingen etc.

Waar moet een goede tekst aan voldoen?

Bij het creëren van content kan het helpen om je te verplaatsen in de bezoeker.

Stap 4: Aanmaken van een linkstructuur

Met behulp van de zoekwoorden en de content, die je daarvoor heb gemaakt, is het een kleine stap om een linkstructuur te maken voor je eigen website. Met een goede linkstructuur maak je het de bezoeker makkelijk om te navigeren door je website, maar een goede linkstructuur zorgt ook voor een betere indexatie in de zoekmachines.

Stap 5: Het verkrijgen van bezoekers

Als je de eerste 4 stappen hebt doorlopen, dan heb je content voor je website die toegespitst is op de bezoeker die jij wilt hebben op je website. De vervolgstap is ervoor te zorgen dat je bezoekers naar je website krijgt. Er zijn velen mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen. Zo heb je de mogelijkheid om dit offline en/of online te doen. Binnen deze twee opties heb je ook weer een aantal mogelijkheden zoals;

Online:

  • SEO
  • Social media
  • SEA
  • E-mail
  • Affiliate

Offline:

  • Visitekaartje
  • Flyers
  • Advertenties
  • Radio
  • TV
  • Brochures

Voor je een website begint is het verstandig om vooronderzoek te doen, de website te vullen en vervolgens ervoor te zorgen dat er bezoekers komen naar je website. Daarbij kun je de keuze maken om dit zelf te doen of mensen met ervaring in te huren.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *