Social media

Wat is Social media?

Iedereen is inmiddels bekend met Social media en een aantal van deze online platforms. Dit zijn platforms, waar de gebruiker de inhoud verzorgt zonder tussenkomst van een redactie. De community zorgt voor de vulling van het platform. Een aantal bekende platforms zijn;

  • Facebooksocial media
  • Twitter
  • Linkedin
  • Snapchat

Dit zijn platforms waar de doelgroep van een onderneming zich bevinden. Het kan dus als bedrijf zeer interessant zijn om zichtbaar te zijn op deze platforms.

online-marketing-diensten

Social media voor bedrijven

Zoals ik zojuist al aangaf kan het interessant zijn om als bedrijf zichtbaar te zijn. Voor alsnog is hier je doelgroep te vinden! Je kan er bijna niet meer om heen om niet deel te nemen in de wereld van social media.

social-media-boodschap

Ten eerste kun je door middel van social media je eigen boodschap overbrengen, ten tweede bestaat er de mogelijkheid dat mensen zelf jou boodschap verspreiden. Er is geen betere reclame dan dat een persoon dit voor je doet. Wie geloof jij eerder? Het bedrijf zelf of een goede vriend?

Wanneer jij inziet dat er geen ontkomen aan is, moet je gaan bedenken hoe je social media gaat inzetten.

Social media marketing

Met dat inzien geef jij dus eigenlijk aan dat je wel moet gaan doen aan social media marketing. Bij deze manier van marketing maak je gebruik van social media om te communiceren met je doelgroep.

Social media strategie

Nu kun je als een gek overal accounts aanmaken, berichten posten, tweets plaatsen en vloggen als een bezetene #niet doen! Maar dit is niet de manier om social media in te zetten. Er zijn zoveel opties en mogelijkheden, het is dan ook verstandig om een strategie te bedenken die bij jou bedrijf past. Hiervoor zijn natuurlijk verschillende manieren van aanpak mogelijk, maar persoonlijk vind ik onderstaande stappen het meest van belang.

Social media strategie:  Wie ben ik

social-media-bedrijfGa terug naar de basis van de onderneming. Beschrijf zo kort mogelijk waar het product of de dienst voor staat en wat dit kan betekenen voor de afnemer ervan. Wanneer jij dit doet weet je welke boodschap je wilt overbrengen en wat jou doelgroep is.

Social media strategie: Doelgroep

social-media-doelgroepJij weet nu welke boodschap jij wilt overbrengen aan de doelgroep. Het is daarom als eerste van belang om de doelgroep onder de loep te nemen.

Waar zijn ze?

Jij wilt als eerste weten waar de doelgroep zich bevindt. Welke vormen van social media gebruikt jou doelgroep? Door dit te onderzoeken krijg jij inzichtelijk welke vormen van social media jij kunt gebruiken.

Wat weten ze?

Een andere stap is te onderzoeken wat de doelgroep al weet van jou product of dienst en wat nog niet. Op deze manier krijg jij een inzicht in wat jij ze nog kan vertellen over jou product of dienst.

Social media strategie: Boodschap

social-media-boodschap-1Jij hebt als het goed is nu inzichtelijk wat jij kunt vertellen over jou product of dienst en wat de doelgroep nog niet weet. Op basis hiervan kun jij bepalen wat jij uiteindelijk aan de doelgroep wilt vertellen. Welke boodschap wil jij overbrengen?

Social media strategie: Kanalen

social-media-kanalenJij weet jou boodschap, jij weet waar jou doelgroep zich bevindt. Jij kunt ervoor kiezen om alle kanalen te gebruiken, maar jij kunt er ook voor kiezen welke kanalen zich het beste lenen voor jou boodschap. Begin dus geen Youtube kanaal, wanneer jij van te voren al weet dat je het al moeilijk vind om één filmpje te maken voor je bedrijf.

Social media: Plannen

Jij hebt jou boodschap en de middelen waarmee jij die boodschap wilt delen. Het is nu van groot belang om een planning te maken, wanneer jij content plaatst op een social media kanaal. Door te werken met een planning zorg jij ervoor dat er consistent wordt gewerkt aan het overdragen van jou boodschap.

 

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone