A/B testen

A/B testen is een manier van testen die heel toepasbaar is binnen de online marketing. A/B testen is een manier om 2 varianten te testen onder de bezoekers van een webpagina. Hierbij wordt er gekeken welke variant het meest het gewenste effect heeft.

A/B testen

In de basis is A/B testen niet zo moeilijk. Je hebt van een bepaalde pagina twee varianten. Hierbij worden de bezoekers naar versie A en versie B geleid. Vervolgens wordt er gemeten wat de verschillende bezoekers doen. Hierna worden deze gegevens geanalyseerd en wordt er gekeken welke variant het beste is voor het bedrijf.

Waarom A/B testen

Er wordt veel tijd en geld gestoken in verschillende vormen van online marketing. Veel van deze activiteiten hebben het doel om bezoekers naar de website te trekken. Het uiteindelijke doel voor vele websites is, het verkrijgen van verkopen of leads. Om dit percentage te verhogen is het gebruik maken van A/B testen een goede methode (user test kan ook een methode zijn). Op deze manier kun je meer inzicht krijgen wat wel en niet werkt op een webpagina.
Je kunt het een beetje vergelijken met de onderzoeken die in supermarkten zijn gedaan. Daar is gekeken naar: welke looproute het beste werkt, op welke plaats moet een product in het schap, wat is de invloed van geur, etc. Dit is allemaal belangrijke informatie, om je supermarkt tot een succes te maken. Daarom wil je ook belangrijke informatie uit je website halen. Wat werkt wel en wat werkt niet.

Is deze informatie niet bekend?

Er is voldoende informatie te vinden wat wel en wat niet werkt op een website. Dit kun je ook toepassen op je website, maar dat wil niet zeggen dat A/B testen geen nieuwe inzichten kan geven. Dit alles heeft te maken met;

  • De ontwikkelingen staan niet stil. Wat vandaag werkt kan morgen achterhaald zijn.
  • Wat voor de ene branche of website werkt is niet een garantie voor succes voor een andere website. De ene bezoeker (voorbeeld man/vrouw) is de andere niet.
  • Niemand is zo veranderlijk als de mens (soms gestuurd door andere online marketeers)

Je kunt dus wel stellen dat stilstand achteruitgang betekend!

Hoe werkt A/B testen

Op voorhand moet je bepalen wat je wilt onderzoeken en hoe je dit kan meten. Wanneer kun je bepalen welke variant het beste is. Vervolgens maak je gebruik van software waarmee je de A/B test kan uitvoeren en configureren. De software gaat vervolgens meten en geeft aan welke variant het beste presteert.

online-marketing-diensten

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *