9 Tips voor Expanded Text Ads

De expanded text ads (ETA)ook wel uitgebreide tekstadvertenties genoemd zijn de nieuwe advertenties binnen Google AdWords. Je kunt dus nu aan de slag om de expanded text ads aan te maken! Wat is er verandert en waar moet je op letten?

Wat is er verandert met de expanded text ads?

Zoals bekend zijn de advertenties aan de rechterzijde van de resultatenpagina al verdwenen en zijn er 4 plaatsen aan de bovenzijde in Google. Hiermee werkt Google aan een uniforme weergave voor alle apparaten (desktop, tablet, smartphone).

De volgende stap die ze hebben gezet is het aanpassen van de tekstadvertentie. De uitgebreide tekstadvertentie is bijna 50% groter geworden, ten opzichte van de oude advertenties. Hoe ziet dat eruit?

Normale Text Ad
Kop: 25 tekens
Beschrijvingsregel 1: 35 tekens
Beschrijvingsregel 2: 35 tekens
Zichtbare url: 35 tekens
130 tekens totaal
Expanded Text Ad
Kop1: 30 tekens
Kop2: 30 tekens
Pad: 30 tekens
Omschrijving: 80 tekens
170 tekens totaal

expanded text ads

Verwachting expanded text ads

De verwachting van Google is dat de aanpassing zorgt voor een hogere CTR (+20%) van de advertenties. Dit biedt de adverteerder mogelijkheden om meer omzet te genereren. De adverteerder moet wel rekening houden met hogere uitgaven voor AdWords!

Het op den duur verdwijnen van de oude tekst advertenties is iets waar rekening mee gehouden moet worden. Het is dus zaak om aan de slag te gaan met de nieuwe opzet van de advertenties. Gebruik bij het schrijven van de expanded text ads de volgende tips!

Tip 1: Voeg ten minste één zoekwoord in de kop 1 toe

De kop 1 trekt de meeste aandacht bij de bezoekers. Het toevoegen van het zoekwoord in de kop 1 zorgt voor relevantie, waardoor mensen sneller klikken op de advertentie. Is het zoekwoord te lang, kies er dan voor om een deel van het zoekwoord terug te laten komen.

Tip 2: Call to action

Met de kop 1 trek je de aandacht van de bezoeker. Met een call to action zet je de bezoeker aan tot een vervolg actie. Dit is wel afhankelijk van het soort website dat je hebt. Een call to action kan zijn: koop nu, bel ons vandaag nog, direct bestellen, reserveer kaarten, meld u aan, etc. Tekstadvertenties met een call to action werken over het algemeen beter dan zonder.

Tip 3: Wees onderscheidend. Wat zijn je USP’s?

Je expanded text ad zal getoond worden tussen je concurrenten. Zorg ervoor dat je duidelijk maakt in je advertentie waarin jij anders bent dan de ander! Waarom moet een bezoeker naar jou website toe. Wat maakt jou uniek?

Tip 4: Pad om duidelijkheid te geven

Gebruik het pad om de bezoeker duidelijk te maken op welke webpagina hij terecht komt en wat hij daar kan verwachten. Zo kan een bezoeker sneller scannen of jou advertentie overeenkomt met wat er gezocht wordt.

Tip 5: Vermeld prijzen, acties of aanbiedingen

Heb je een tekstadvertentie voor een product of dienst, vermeld dan de prijs, actie of aanbieding. Op deze manier kun je bezoekers over de streep trekken om naar jou website te gaan.

Tip 6: Gebruik zoveel mogelijk tekens

Met de expanded text ads heb je de mogelijkheid om meer te vertellen. Gebruik deze mogelijkheid optimaal. Maak eventueel gebruik van synoniemen en ga aan de slag met het puzzelen tot je een advertentie heb die jou boodschap verteld. Neem de tijd om een goede advertentie te schrijven!

Tip 7: Experimenteer

Bovenstaande tips zijn gericht om tot een goede advertentie te komen. Dit wil niet zeggen dat je eerste advertentie meteen de juiste is! Maak 2 of 3 advertenties, varianten waarin je verschillende opties uitprobeert. Evalueer de tekstadvertenties wanneer je genoeg data hebt en bepaal welke het beste presteert.

Tip 8: Gebruik de advertenties extensies

Door gebruik te maken van de advertenties extensies vergroot je de zichtbaarheid van jou advertentie. Dit zorgt ook voor meer relevantie van de advertentie, wat de kwaliteitsscore ten goede komt.

Tip 9: Stem uw advertentie af op de bestemmingspagina

Zorg ervoor dat de advertentie en de bestemmingspagina overeen komen. Een bezoeker klikt op een advertentie, met een bepaalde verwachting. Komt hij dan op een geheel andere pagina uit, is de kans groot dat hij weggaat. Dit wil je te allen tijde voorkomen!

Maak van jou expanded text ads een succes!

Aan de hand van de tips kun je nu aan de slag, om de nieuwe tekstadvertenties van Google AdWords tot een succes te maken. Aangezien deze vorm nog relatief nieuw is heb je zelfs de kans dat je de concurrentie voor bent. Het kost misschien even tijd maar het biedt je wel nieuwe mogelijkheden die je niet mag laten liggen.

online-marketing-diensten

expanded text ads

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *