SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een manier van werken om meer bezoekers naar je website te krijgen. Door te werken aan de zoekmachine optimalisatie wordt zoekmachine optimalisatiede kans steeds groter dat je hoog scoort in de zoekresultaten van een zoekmachine. Een hoge score in de zoekresultaten resulteert in meer bezoekers naar je website! Je website, linkbuilding en zoekwoorden zijn een aantal belangrijke pijlers van zoekmachine optimalisatie.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en is niet meer dan de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie, een manier van werken om meer bezoekers naar je website te krijgen.

online-marketing-diensten

Hoe werk ik aan zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces, aangezien de zoekmachines hun algoritmes blijven wijzigen om een zoekmachine zo goed mogelijk te laten werken voor de gebruiker. Uiteindelijk wil een zoekmachine de beste resultaten weergeven, die overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker.

Bij zoekmachine optimalisatie is het dus van groot belang om te weten hoe het algoritme werkt van de zoekmachine. Hier zul jij waarschijnlijk nooit precies achter komen, hoe deze werken, maar er zijn wel een aantal onderdelen waar jij vanuit kunt gaan en waar aan gewerkt kan worden.

zoekmachine-optimalisatie-seo

zoekmachine optimalisatie onderdelen zijn o.a.;

  • De website
  • Linkbuilding
  • Zoekwoorden
  • Content

Zoekmachine optimalisatie: De website

Alles valt en staat met een goede website. Zonder een website hoef je niet te werken aan linkbuilding, zoekwoorden en content. Het is dus van belang om een goede website te hebben. Een website die voor jou product, dienst en/of informatie werkt.

zoekmachine-optimalisatie-broncodeBroncode: Het is van belang dat de website opgebouwd wordt uit een zo schoon mogelijke broncode. Dit zorgt ervoor dat een zoekmachine snel jou website kan doorlopen en kan bepalen waar jou website en pagina’s over gaan.

zoekmachine-optimalisatie-structuurStructuur: Een goed gestructureerde website zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijk en snel kan navigeren door de website. Daarnaast is het snel duidelijk waar de bezoeker zich bevindt op de website en waar hij zijn informatie kan vinden.

zoekmachine-optimalisatie-laadtijdLaadtijd: De laadtijd van een website en pagina is van belang voor een bezoeker en dus ook voor een zoekmachine. Wanneer de laadtijd van een pagina hoog is, zullen bezoekers sneller wegklikken. En wegklikken is een teken voor Google dat de getoonde pagina niet voldoet.

zoekmachine-optimalisatie-contentContent: Elke website maakt gebruik van content, om vorm te geven en duidelijkheid wat er te vinden is op de website. Het is van belang om de content aan te laten sluiten met wat de bezoeker zoekt. Daarbij is een goede zoekwoordanalyse van belang.

Zoekmachine optimalisatie: Linkbuilding

Zoekmachines maken gebruik van verschillende factoren om een website te ranken in de zoekresultaten. Het aantal links en de waarde van deze links is één van deze factoren. Linkbuilding is een manier van werken om meer linkjes te krijgen naar je website. Daarbij kan er gekeken worden naar kwantiteit van de linkjes of de kwaliteit. Zoekmachines waarderen websites beter wanneer ze kwalitatieve linkjes hebben. Er zijn verschillende manieren om aan linkjes te komen. Dit kan o.a. door middel van het aanmelden bij webgidsen, waardevolle content schrijven op je eigen website, social media en linkruil.

Zoekmachine optimalisatie: Zoekwoorden

Zoals eerder aangegeven is het hebben van goede en geschikte content van belang voor een website. Daarbij is het goed om een zoekwoorden analyse te maken voor de onderwerpen zoekmachine-optimalisatie-zoekwoordenwaarop je gevonden wilt worden in een zoekmachine. Door deze analyse krijg je meer inzicht welke zoekwoorden mensen gebruiken, om bepaalde onderwerpen te vinden op het internet. Aan de hand van die zoekwoorden kun je content gaan maken voor de verschillende pagina’s.

Zoekwoorden analyse

Zoekwoordenplanner Google

Zoekmachine optimalisatie: Content

Aan de hand van de zoekwoorden analyse kun je beginnen te schrijven van de content voor de verschillende pagina’s. Bij het schrijven van de content is het van belang dat je kijkt of de tekst gebruiksvriendelijk is voor de lezer.

42 Tips voor een goede webtekst

Wanneer een lezer snel weg klikt, omdat het niet prettig leest, dan wordt dit negatief beoordeelt door een zoekmachine. Door gebruik te maken van koppen kunnen deze bijdragen aan een goede leesbaarheid van de content. Probeer bij het schrijven van content een toegevoegde waarde te creëren voor de lezer. Zorg in het beginsel ervoor dat een lezer blijft lezen!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone