Rich snippets

Rich snippet zie je redelijk vaak voorbij komen in de zoekresultaten van Google. Zoekresultaten met een rich snippet vallen meer op tussen alle anderen.

Wat is een rich snippet

Een rich snippet is extra informatie die toegevoegd wordt aan de zoekresultaten in Google. De titel, url en meta description worden aangevuld met rijke data. Zo kun je meer vertellen over de pagina. Het doel van rich snippets is, dat de bezoeker beter kan beoordelen of het zoekresultaat overeenkomt met wat ze zoeken.

Er zijn verschillende vormen van rich snippets, waarbij je bij elke vorm een andere code moet gebruiken.

Deze code is gebaseerd op microformats of het nieuwere schema.org. Dit is een initiatief van de drie grote zoekmachines.

Welke rich snippets zijn er

Reviews

rich-snippet

De meeste review rich snippets zie je terug komen als de sterretjes bij een zoekresultaat. Dit zijn reviews van een website waar gestemd kan worden.

Events

rich-snippet-event

Wanneer je een aantal events hebt, als organisatie, kan het praktisch zijn om deze te delen. Dan krijgt de bezoeker meteen een overzicht.

Producten

Als een product getoond wordt, dan is het mogelijk om extra informatie mee te geven zoals het merk, productreviews, prijs en beschikbaarheid.

Recepten

rich-snippet-recept

Is iemand op zoek naar een heerlijk recept, dan is het mogelijk om jou resultaat te verrijken met een afbeelding en extra informatie. De afbeelding, de tijd om iets klaar te maken, ingrediënten en calorieën helpen je snel kiezen welk recept je wilt maken.

Video

rich-snippet-video

Een heel opvallende rich snippet is die bij een video. Hier krijg je een afbeelding te zien met de play knop.

Hoe krijg ik rich snippets in de zoekresultaten?

Om een rich snippet terug te laten komen, in de zoekresultaten, is het van belang dat je de code toevoegt aan de pagina. Daarbij hanteer je de opmaak van schema.org. Wanneer je deze heb toegevoegd kan je deze testen met de rich snippet tool van Google.

Waarom zou ik rich snippets gebruiken?

Het gebruiken van een rich snippet kan als voordeel hebben dat je meer opvalt tussen de andere zoekresultaten. Daardoor is de kans groter dat meer mensen klikken op jou resultaat. Afhankelijk van het gedrag van de bezoeker, op jou website, heeft dit weer invloed op je positie binnen Google.

online-marketing-diensten

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *