Zoekwoorden analyse

Het maken van een goede zoekwoorden analyse biedt zowel mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie als zoekmachine adverteren. Aan de hand van een goede zoekwoorden analyse kun je bepalen welke content je wilt plaatsen op je website. Je kunt tevens bepalen op welke zoekwoorden je wilt adverteren.

Voordelen zoekwoorden analyse

  • Structuur aanbrengen in de content die je wilt aanbieden
  • Landingspagina’s maken, voor behoeften van jou klant
  • Relevante bezoekers naar je website
  • Inzicht krijgen in jou klant

4 stappen voor een zoekwoorden analyse

  1. Vinden
  2. Analyse en selectie
  3. Implementeren
  4. Evalueren en optimaliseren

Vinden

Voor het vinden van de juiste zoekwoorden zijn er verschillende mogelijkheden, zowel offline als online. Een aantal voorbeelden zijn;

  • Tools. Gebruik online tools zoals Zoekwoordplanner van Google.
  • Online. Wat hebben concurrenten op hun website, onderzoeken, statistieken.
  • Offline. Brochures, vakbladen, nieuwsbrieven.
  • Onderzoek de markt. Wat doet de concurrentie, waar praat de doelgroep over, etc.
  • Intern. Welke producten of diensten lever je.

Analyse en selectie

Door de bovenstaande stappen te doorlopen krijg je als het goed is een uitgebreide lijst aan zoekwoorden, waarover jou website gaat en waar klanten op zoeken. Aan de hand van de zoekwoorden en de concurrentie op de zoekwoorden, kun je een keuze maken waarvoor je content gaat maken.

Implementeren

Je hebt nu een overzicht van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Het is nu zaak om content te gaan maken en deze op je website te zetten. Daarbij is het verstandig om te letten op de volgende punten;

  • Welke zoekwoorden moeten terug komen in de structuur
  • Zorg dat een tekst voldoet aan de richtlijnen voor een goede SEO tekst
  • Bekijk welke zoekwoorden snel tot resultaat kunnen leiden en voer deze eerst in

Voor je begint met implementeren is het verstandig om een nul meting te doen. Zo krijg je inzichtelijk waar je nu staat en kun je op den duur zien waar je dan staat. Wat heeft daarin wel en wat heeft niet gewerkt.

Evalueren en optimaliseren

Op een bepaald moment in het traject kun je gaan meten wat de resultaten zijn van je SEO inspanningen. Aan de hand van deze resultaten kun je bepalen wat wel en wat niet heeft gewerkt. Daarop kun je bijsturen of nieuwe acties bedenken.

Het maken van een goede zoekwoorden analyse is van groot belang voor een organisatie. Dit is de basis voor alle inspanningen online en dit kan zelfs worden gebruikt voor offline. Bespaar dus niet op tijd en geld bij een zoekwoord analyse.

online-marketing-diensten

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *